MINST TRE POSITIVE TING!

 

 

 

Når jeg våknet i dag tidlig hadde jeg den vonde følelsen i kroppen. Følelsen av å ikke være bra nok! Denne følelsen dukker heldigvis ikke opp ofte, men når den gjør det er det ikke gøy… Jeg bestemte meg med en gang for at denne dagen skal bli kjempe bra! I det hele tatt og klare å vri om tankene sånn er ikke bare, bare.

Jeg har funnet noe som fungerer for meg… Heldigvis! Jeg står opp rett før 06.00 og går inn på badet. Der har jeg et stort speil… Jeg ser en litt sliten person som stirrer rett på meg. Følelsen av å ikke være bra nok ligger fortsatt godt plantet i meg i dag…

Fra jeg var liten var det daglig prosedyre at mamma tok meg og broren min inn på badet og fikk oss til å stå foran speilet med armene ut til hver side… I tur og orden skulle vi si mist tre positive ting til oss selv i speilet. “Jeg er bra nok som jeg er, med alt som hører til!”, “Jeg har et vakkert smil”, “Shit, hvem er den vakre jenta/dama som står der”, “elsker deg! Denne dagen blir fantastisk”.

I begynnelsen var dette litt rart og jeg følte meg ukomfortabel, men det tok ikke lang tid før jeg frivillig gikk til speilet hver morgen og startet dagen min med å gi meg selv en drøss med komplimenter.

I dagens samfunn er ikke dette veldig lett? JANTELOVEN her i Norge står så sterkt, selv om vi kanskje ikke liker og innrømme det! Jeg mener det er utrolig viktig og gi seg selv komplimenter hver morgen, så man ikke “mister” seg selv. Når denne janteloven kommer å banker på døra for å fortelle at “Jeg skal ikke skille meg ut”, “Det er ikke greit og skryte av seg selv”, “Du skal helst ikke ha egne meninger”. Da kommer jeg forberedt! Alt det jeg har sagt til meg selv hver morgen i mange år er virkelig til nytte.

Akkurat i dag tidlig når denne uhyggelige følelsen kom tilbake, visste jeg med en gang hva jeg hadde å gjøre! Jeg gikk til speilet og fortalte meg selv alt det positive jeg kunne komme på, og plutselig var den dårlige følelsen borte! Dagen min kunne fortsette i det positive sporet <3

Tusen takk!

Dette er en øvelse jeg utfordrer alle til å gjøre! Si minst tre positive ting til deg selv hver morgen mens du ser deg selv i speilet, og du vil se at det tar ikke lang tid før dagene dine begynner, og forblir positive! <3

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Skulle begynt med den øvelsen for mange år siden. Den hadde helt sikkert hjulpet. Nå er det igrunnen ganske lett når jeg ser menneskene omkring meg 🙂 selv om hverdagen deres kan være litt stressende.
      Har forstått det slik at du elsker geiter? Det er ikke så ofte en ser geiter nå til dags, men jeg husker dem fra min barndom. Da var jeg på hyttetur på Fefor ved Vinstra og daglig gikk det en geiteflokk + en okse forbi hytta. Geitene var nysgjerrige og kjælne, de var litt smårampete, men sjarmerende; men bukken og oksen holdt vi ungene oss langt unna.
      Visste du at geit er et vanlig dyr i Kenya, og at geit er festmat? Du kan få kjøpt “nyama choma” på restaurant. Da må du spise med fingrene, men på fine restauranter får du vaske hendene før du spiser. Nam nam… Vi hadde geit til jul. Da vi skulle innvie det nye huset, kjøpte “svigerfar” to unge geiter på markedet. De ble slaktet på halalvis bak huset. Noen timer seinere var de festmat. Kos deg med geitene, de fortjener det….. Hilsen Bjørn

    2. Bjørn Isachsen: Hehe! Det er aldri for sent å starte med en slik øvelse! Jeg elsker geitene mine, de er helt unike, de er virkelig blitt som familie!

      Kje er utrolig godt kjøtt, virkelig gourmet mat. Veldig synd at vi i norge ikke er mer kjent med dette kjøttet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg