17.MAI

 

 

 

Det er tidlig 17. Mai, men jeg er allerede oppe. Frukt skal kuttes til champagne frokost hos en god venninne, og alt annet skal være “perfekt”. Det er viktig at alle søljer på bunaden står på rett linje, at forkle henger rett, at hår og sminke er på plass… Eller er egentlig dette viktig? Hva er egentlig viktigst? For meg handler denne dagen om venner og familie. Sette pris på det vi har her i Norge… Er ikke sminken helt “perfekt” så går det faktisk bra. Det aller viktigste er at DU føler deg bra akkurat sånn du er!

Jeg føler spenningen stinger rundt feiringen i Oslo’s gater. Det er noe jeg aldri har vært med på før… Kl 08.00 går vi ut døren, på vei mot t-banen. Det er så fantastisk å se, at alle har tatt på seg det fineste de har for å feire nasjonaldagen vår. Jeg er virkelig stolt, der jeg går i festdrakten min og kjenner skjørtet svinge over leggene mine for vært eneste skritt jeg tar. Jeg ser ned på meg selv, og beundrer de vakre broderiene. For et håndverk! Det er helt utrolig at noen har brodert dette. Min lille firbente venn er med, og sprader stolt på venstre side av meg. På T-banen møters vi flere som skal samme vei.

 

 

Når vi ankommer frokosten tar jeg og vertinnen med oss hundene ut, så de får leke ute på gresset. De løper så gresstustene flyr bak dem, men etter en runde løper de tilbake til en og samme stein for å tisse. Hehe, veldig komisk. På rad og rekke tisse litt luft…

Alt er gjennomført og flott på frokosten. Det er så hyggelig! Jeg sitter helt stille mens jeg begynner å spise, og bare hører på summingen av god energi og latter. Det er helt fantastisk. Alle ser ut til å kose seg veldig, meg inkludert!

Nå var det på tide å komme seg ned i sentrum, men som alltid når man koser seg, tar det litt tid å forlate lokalet, så vi rekker bussen akkurat. Hehe!

 

 

 

Jeg gikk hjem med Healy (min firbente venn), for så og gå ned til sentrum. På vei ned kunne jeg ikke annet enn å smile. Alle de forskjellige folkene, med alle de vakre klesdraktene. Det er en helt unik opplevelse, og alle er glade. Jeg gikk bare å nøt og tok inn alle inntrykkene. Det var sol, men ikke for varmt til å gå i bunad.

Resten av dagen tilbragte jeg med mine beste venner nede ved vannet. Kjenne solen steke, og vinden over vannet rasle litt i skjørtet. Jeg satt en liten stund alene og bare så på alle de vakre smilene som prydet alle ansiktene rundt meg! Virkelig fantastisk!

Takk for en flott 17.Mai <3

 

 

 

2 kommentarer
    1. Hyggelig 17.mai-opplevelse. Alle med bunader! Utrolig. Hvor er din bunad fra? (Har nesten lyst til å spørre alle med bunad hvor de har bunaden fra. Kjenner egentlig bare 5-6 stykker fra hverandre). Burde jeg utfordre deg litt på hvorfor vi feirer 17.mai? Nasjonalisme og det der. Det har i alle fall jeg i bakhodet når 17. mai kommer. Vi kan være glade og takknemmelige over at vi bor i et land som Norge. Dessuten var det min bestemors fødselsdag.

    2. Bjørn Isachsen: Den som jeg har på meg er en festdrakt fra Østfold området. Elsker den! Grunnen til feiringen, vår egen grunnlov står sterkt! Jeg har det godt plantet i hodet den dagen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg