REISEN TIL ET NYTT LAND <3

 

 

Det var blitt desember og nye eventyr var i vente. Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle reise til Sør-Afrika i to måneder på en kattefarm. Når jeg sier kattefarm så mener jeg ikke akkurat huskatt… Løver, geoparder, servals og masse mer var meg i vente. Jeg gledet meg helt enormt. Ikke bare skulle jeg få lov til å reise til et nytt land, men jeg skulle også få lov å jobbe med ville rovdyr. Følelsen av redsel kom krypende. Alle spørsmålene om hvordan det kom til å bli, svirret rundt i hodet mitt… Var det dette jeg virkelig ville, jobbe med dyr som praktisk talt kunne spise en sånn som meg til frokost! JA, det var faktisk dette jeg ville! Jeg hadde lett etter et slikt opplegg i flere år, og endelig hadde jeg funnet det. FELIDAE… Plassen jeg skulle oppholde meg de neste to månedene.

Jeg hadde bestemt meg for å reise alene, man treffer alltid så masse hyggelige mennesker når man selv er åpen for nye møter. Når man reiser alene blir man også tvunget til å ta kontakt med nye mennesker. Dette åpner også dørene til endring i planer og uventede opplevelser. Det er virkelig en av faktorene som gjør reising så spennende for meg!

12. desember gikk flyet mitt til Sør-Afrika. Det tok meg ca 30 timer i reising fra jeg gikk ut døra hjemme til jeg var fremme på hostellet i Johannesburg. Reisen gikk veldig bra bortsett fra at de som skulle hente meg hadde glemt meg bort… hehe! En gammel mann fikk se meg gå og lete på flyplassen etter noe, og spurte om jeg trengte hjelp. Hans datter ringte SAVE (De som hadde ansvar for at jeg kom meg fra a-b i Johannesburg) og bare noen minutter etter var det en smilenes kar på plass. Er det noen sak, det meste fikser seg!

 

 

Vi kjørte bil fra flyplassen til hostellet. Allerede på vei dit begynte inntrykkene av det nye landet å sige inn. Når jeg så meg rundt la jeg merke til at alle eiendommene hadde høye murer eller gjerder. Dette fikk jeg fortalt var på grunn av at man skulle holde folk ute fra eiendommen og beskytte seg selv for innbrudd. Det er litt av en omveltning, når man kommer fra trygge Norge til dette. Selv om jeg har reist mye rundt i verden opplever jeg alltid masse nytt når man kommer til et nytt land. Det er like spennende hver gang, jeg elsker det.

 

 

Da jeg ankom hostellet, fikk jeg tildelt en seng blant syv andre senger inne på et lite rom. Det var virkelig en ny opplevelse å dele rom med syv ukjente, nye mennesker.  Den kvelden lå jeg i sengen og fikk ikke sove… Jeg fant frem dagboka mi og startet å skrive… Jeg hadde bestemt meg for at denne turen ville jeg ha muligheten til å se tilbake på i detaljer, så derfor bestemte jeg meg for å skrive dagbok hver dag i to måneder, og jeg gledet meg!

Reisen til et nytt land hadde startet, og jeg kunne ikke vente på fortsettelsen!

 

2 kommentarer
    1. Ja, det er spennende. Selv reiste jeg til Sør Afrika i 2008 (10 år siden) – da var jeg 64. Nå har jeg besøkt Afrika sør for Sahara 8 ganger, bodd i Kenya 4 vintre på rad. Håper du har hatt hyggelige opplevelser. Joburg er ikke akkurat noen vennlig by. Villdyropplevelsen er desto større utenfor de store byene. Var selv på safari i Krüger. I Kenya hadde vi gnu, antiloper og sebra like utenfor der jeg bodde. Lykke til med kattene….

    2. Bjørn Isachsen: Så spennende! Dette er første gangen jeg reiste til sør afrika. Det var en skikkelig opplevelse. Jeg var selv på safari men var i Pilanesberg 🙂 Kattefarmen får du høre mer om 🙂 Tusen takk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg