DA VAR DET TID FOR Å FLYTTE <3

 

Timene bare raser av gåre, det er mye som skal gjøres klart og masse som skal pakkes før vi kan reise på stølen (sommer gården) for sommeren. Jeg gleder meg virkelig. Dette er virkelig høydepunget for meg i løpet av året. Dette blir min andre gang på Prestholt! Nok en sommer fylt med glede, natur og hardt arbeid.

Da jeg i fjor sommer fikk jobben som budeie visste jeg ikke hva jeg gikk til. Det eneste jeg visste var at det kom til å bli hardt arbeid. Innerst inne kunne jeg sikkert ønske at det skulle være slik man ser på norske gamle filmer. Hvor det gjennom kamera ser utrolig idyllisk ut, hvor dagene går etter naturens premisser. Ja, noe av det er slik, men noe latmannsliv er det IKKE!

Nå sitter jeg med bena i kokt benneslevann og en god kopp te mens jeg har tatt en liten pause fra pakke stresset. Jeg er selv ferdig pakket og klart til avreise. Kl 15.00 kommer Nortura med fraktebil for å frakte våre 200 melkegeit opp på stølen.

 

 

 

Det jeg gleder meg aller mest til er naturen og muligheten jeg har til å følge geitene ut på beite og hente de inn igjen. Bare meg og geitene! Det er en ubeskrivelig ro og glede som spres inne i meg når jeg er en del av flokken på den måten! Jeg kan høre alle lydene moder natur gir fra seg og kjenne på vind og vær mens jeg går der… Telefonen er med, men IKKE i bruk annet enn for bilde taking. Det er herlig! Være helt koble fra verden i bare noen timer hver dag er unikt! Jeg er så utrolig takknemlig!

Jeg lurer på om det er snø på Prestholt i dag… Her om dagen snødde det nemlig! Jeg ser for meg et tynt snølag på bakken, hvor sommerens blomster titter frem og det vakre grønne gresset som forsøker og vise sin prakt i takt med sommeren.

 

Jeg gleder meg til å flytte nok en gang!

Gleden over å reise “tilbake” i tid <3

LYKKE!

 

#lykke #prestholt #støl #stølsdrift #natur #natureheart #geit #gamledager #livet #flytte #sommer #snø #naturbilder 

2 kommentarer
    1. Ysta ost og kinna smør! Er det det du skal gjøre i hele sommer? Hyggelig at setringen ikke er lagt helt på hylla i Hallingdal. Det er lenge siden at setring var på vei ut, særlig på Østlandet. Men jeg har opplevd på ei seter på Vestlandet at budeia både ystet og kinna smør mens hun var på setra (uten strøm), men tøsene (seterjentene) gikk opp og ned fra gården hver dag. Bare budeia ble på setra! Du skal altså være på setra under Hallingskarvet hele sommer. Nesten så jeg misunner deg!! Du får passe deg for nattefrierne 🙂 selv om det kanskje kunne friske opp i “ensomheten” / tilværelsen. Ok, du har jo geitene dine. Det kan du jo fortelle mer om….

    2. Bjørn Isachsen: Her i Hallingdal er det noe stølsdrift igjen, men ikke som før. jeg skal bo her hele sommeren, det blir supert! vi koker brun geitost på stølen, men annen ysting skjer nede i bygda. Jeg skal passe meg for disse nattefrierne 😛 hehe! Det vil komme mer om geitene i løpet av sommeren 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg