HVA MER KAN JEG BE OM?

 

 

 

En rolig gange preger morgen timene. Jeg har smurt matpakke som er med i venstre jakkelomme. Det er skyfri himmel og litt vind. Det er virkelig det jeg kaller perfekt! Geitene går ut på myra etter meg som om alle andre muligheter ikke fantes… Herlig! Etter to timer har vi funnet den perfekte plassen. Det er litt nedi en grop, der alle finner roen. Enten de beiter videre, eller har lagt seg ned for å jorte! Det er så fredelig. Ingen andre lyder enn den trygge lyden av pust og en svak smatting. Jeg observerer de fra avstand der jeg kan se noen sliter med å holde holdet oppe. De er slitene og slapper virkelig av i den trygge gropa!

 

 

 

Jeg legger meg ned på en tue og slapper av og nyter roen som har senket seg over hele flokken! Tenk så heldig jeg er… fint vær, og over 200 geit og dele dette med!

Jeg tar meg selv i å nesten sovne, men kvikner fort til igjen. Bare tanken på og sovne fra flokken, og våkne opp og alle er borte driver søvnen bort! Jeg ligger der og kjenner vinden i håret og varmen av et lite kje som har slått seg til ro helt inntil meg <3

 

 

 

 

Jeg ønsker at dette aldri skal ende! Den lykken jeg kjenner på nå ønsker jeg at aldri skal forsvinne! Jeg ligget her for alltid, tenker jeg!

Jeg finner ikke ord på hvor takknemlig jeg er akkurat nå!

Tusen takk, vakre jentene mine! Dere er unike! Elsker dere <3

 

#geit #norge #seterdrift #kje #natur #natureheart #seter #babygoat #fjell #hallingskarvet #landskap

4 kommentarer
    1. Nærmere paradis kan du ikke komme. Det måtte som nevnt være en “Hennig Olsen” is – men slikt selges ikke til fjells 🙂 (Hennig Olsens iskremfabrikk er nærmeste nabo, derfor denne “reklamen”!) Men så er det det jeg lurer på? Er det vanlig å ha gjeterjente til geitene og er det strengt tatt nødvendig? Vil de ikke gå ut og komme tilbake hver kveld for melking av seg selv? Det skjer jo med sauene – de slippes jo i frihet i flere måneder om sommeren, men de melkes jo ikke.
      Min erfaring fra Kenya er jo at nesten alle flokkene med husdyr, det være seg ku, sau eller geit har en gjeter. Unntaket er de som slippes inn i byen for å spise det de finner i søppelet. Flokkene på landet har gjetere, og blant maasaiene er det jobben til krigeren, han som skal forsvare familiens eneste rikdom, dyra. Så med våre øynes ser det kanskje litt rart ut, men blant maasaiene var det jo en nødvendighet på grunn av de ville dyra. Det er en tradisjon som fortsetter i dag. En gang vi var ute på savannen møtte vi en flokk med geiter. Gjeteren bar et lam i armene, og han fortalte at dette lammet ble født samme dags morgen, derfor orket det ikke å gå så langt. Skjer det i Norge også?…
      Du bør føle deg som en stolt maasai, Emili!

    2. Bjørn Isachsen: Is Er veldig godt uansett??? Det er ikke lenger så «vanlig» å ha budeie grunnet at det er ikke så mange stølen igjen i Norge. For vår del som har stølen i en Nationalpark hvor det er mye turister så er det et ekstra stort behov for budeie. Så i dette tilfellet er det et stort behov for en «gjeterjente». De er veldig skeptiske dyr så di trenger en trygghet som for de er meg. Etter at jeg har lært de til å gå på beite vil de bli mer og mer selvstendig og gå og komme tilbake selv, men dette kommer an på deres humør hver eneste dag. Hehe!
      Takk for at du deler historien din!
      I år kan det faktisk skje at en av våre geit kjeer på beite. Det er virkelig ikke optimalt, men sånn er det!
      Tusen takk det varmer ??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg