FRUSTRASJON!

 

 

 

Kroppen sitrer etter dager uten gjøremål, bare noen dager hvor jeg kunne sittet i ro hele dagen og ikke gjort noe annet enn det som hadde falt meg inn der og da. Jeg kjenner på en følelse av at kroppen forsøker å sove, men kan ikke fordi den må være våken. Jeg er jo på jobb… Lange dager med fantastiske øyeblikk kan ikke erstattes. Jeg trives i natures selskap! Der jeg får tillatelse til å boltre meg i solens stråler, vindens friske bris og til tider stormende pågang. Jeg er takknemlig for alt jeg får oppleve på daglig basis som beriker livet mitt med kjærlighet, utfordringer, latter og til tider frustrasjon.

De to siste dagene har hvert utfordrende… Geitene ønsker ikke å gå sammen med meg ut på beite, de vil gå alle andre veier enn der jeg ønsker. Jeg og min nye medhjelper for sommeren ender opp med å løpe frem og tilbake foran flokken for at de skal få snudd og gått en annen vei. De stilner endelig til og roen senker seg… I det minste for en liten stund!

 Turister så langt øye kan se gjør utfordringen større, da geiter er utrolig sosiale dyr og blir veldig nysgjerrige når det er nye mennesker som vandrer rett gjennom flokken. Til tross for all skilting som er gjort, med intensjon om at geitene skal få lov å gå i fred på beite, oppsøker folk flokken og vandrer rett gjennom. Jeg har ingen ting i mot turisme, men når man kommer på en ny plass så ser jeg det som en selvfølge at regler som er forbeholdt stedet (i vårt tilfelle beitemark) blir overholdt, men det kan jeg tydeligvis ikke forvente.

 

 

 

Jeg blir frustrert over at folk ikke kan respektere dyrene nok, til å la de få lov å være i fred. Isteden så mater de geitene med alskens “mat”… Det er langt i fra mat, men turistene bryr seg ikke fordi geitene spiser det…  Selv om vi forteller dem nok en gang at de ikke skal mate geitene, gjør de det… Eneste grunnen til at de spiser det man gir de er fordi de er nysgjerrige! Hadde man latt være slik som ønsket, hadde det ikke vært noe problem. Det som skjer når man “mater” geit (eller andre dyr) med alt fra tobakk til brødskiver og annet tull er at de blir skikkelig syke og kan i verste tilfelle dø.

Vi sitter hver dag og “gjeter” TURISTER og IKKE GEIT grunnet nettopp dette! Hvordan skal naturen og dyrene som tilhører i habitatet få leve i fred om man som utenforstående turist, ikke tar hensyn til retningslinjer som blir vist på store skilt før man går inn i et nytt område. Det har jeg virkelig ikke noe svar på…

Jeg blir lei meg på geitene sine vegne som prøver å spise maten sin i fred og ro slik at de kan produsere melk, og på bøndenes vegne som forsøker å holde stølsdriften i Norge i gang.

 

 

Det som kan være faren om ikke turistene som besøker slike områder ikke respekterer retningslinjene slik at geit og turister kan gå på samme området, vil det føre til at man til slutt ikke kan reise på stølen om sommeren fordi turistene gjør geitene syke og ødelegger deres beitemønster.

SPØR dere om informasjon om geitene eller området så svarer vi mer enn gjerne. Vi ønsker å dele informasjon med dere slik at den kunnskapen vi sitter på om våre husdyr skal leve videre og ikke bli ukjent for det allmenne folk, men det er jeg redd det allerede har blitt. Hvor lenge er det realistisk at vi er her om dagens ødeleggelse av flokken vår fortsetter?

Jeg spør dere turistene som IKKE leser skiltene og IKKE tar hensyn til dyrene våre… Hva mer skal vi gjøre for at dere skal forstå alvoret?

Til slutt jeg ønsker å TAKKE alle dere som er flinke og tar hensyn til naturen og dyrene! Tusen takk dere er unike! <3

 

#geit #beitemark #bønder #norge #respekterdyra #ikkematandredyr #prestholt #steter #seterdrift #frustrasjon #turister #turisme #fjell #Hallingdal

 

4 kommentarer
    1. Mennesker er i mange tilfeller håpløse “dyr”. De tror de forstår, men i mange tilfeller er det sin egen nysgjerrighet de vil tilfredsstille – dessverre ofte på dyrenes bekostning. Husker i min barndom noen ville forsøke om det var sant at geiter spiste tobakk. Selvfølgelig var det sant, men hva som skjedde med geita etterpå, var det få som visste noe om. I dyreparker står det ofte plakater om at folk ikke skal mate dyra. Folk gjør det likevel. Du kan ikke gå rundt med en stor plakat med “Mat ikke geitene på”, men folk må respektere hva du forteller dem. (I en dyrepark i Nairobi får folk utdelt pellets til å mate giraffene med. Da får dyra i alle fall riktig mat. Ganske fascinerende når giraffene kommer med den lange tunga si for å få pellets). Nei, det eneste du kan gjøre er å fortelle folk hvordan de skal oppføre seg hvis de ikke vet det. Vær litt tøff med dem. (Nok en historie: På Dovre går det moskus, og noen utenlandske turister som hadde stoppet og latt ei dør åpen, ringte lensmannen på Dombås om at de hadde fått en moskus i bilen. Da politiet kom fram, oppdaget de fort at det var ingen moskus, men en geit som satt fast i bilen deres!)

    2. Bjørn Isachsen: Det er helt urolig å høre å se hvordan folk oppfører seg rundt og med dyr… ikke til å fatte! Det er satt opp stoore skilt med informasjon og vi informerer hele tiden, men det glir ikke så lett inn! Helt utrolig at disse folkene på Dovre trodde en geit var en moskus! Haha!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg