PERFEKT FOR SAMFUNNET ELLER DEG SELV?

 

 

 

Når roen senker seg, men verden rundt meg er et eneste stort kaos.

– Hva skal du bli når du blir “stor”? Sier de…

– Hva jobber du med?

– Hvilken utdannelse har du?

– Hvor gammel er du?

Alt skal være på stell til en hver tid! Det er veldig få som bryr seg om noe annet enn de materialistiske rammene som verden setter opp for oss.

JANTELOVEN…

Det er lov å være annerledes sier de, men NEI… Gjør jeg ikke det samfunnet ønsker jeg skal gjøre, er jeg annerledes, rar, ikke suksessfull, ikke lykkelig… Hvem vet vel hva jeg er annet enn jeg? Lykke er så mangt, mål her i livet er forskjellig fra person til person. Alle kan ikke være suksessfulle i det materialistiske univers! Ikke alle vil det heller!

Alt er mer enn bra nok så lange den som lever med det ønsker å ha det slik. Mye eller lite penger? Populær eller ikke?

Hvem bestemmer egentlig hva som er best?

Det er vi i dette samfunnet som lager rammer og forventninger om det PERFEKTE liv… Ikke perfekt for den som lever livet, men for SAMFUNNET!

Ønsker du å være perfekt med DINE EGNE rammer og krav, eller SAMFUNNETS?

 

 

 

 

#perfekt #ikkeperfekt #samfunnet #krav #spørsmål #sosialtpress #værdegselv #mål #drømmer #meg #shoutout 

 

 

4 kommentarer
    1. Hei Emeli! Jeg vet ikke om dette er en motsetning mellom deg og samfunnet. Mennesker er sosiale dyr som liker å opptre i organiserte samfunn. Selv kunne jeg ønske meg et samfunn med større solidaritet mellom individene. Men samfunnet aksepterer individuelle valg som ikke går på tvers av samfunnets normer og regler. At du velger å være geitebonde, selv om du er utdannet jurist, lege eller lærer er ditt valg og må aksepteres av samfunnet.
      Hva folk sier er en annen ting. Janteloven slår vel særlig sterkt inn i mindre samfunn. Du må ikke tro du er noe. Det er nok en stor utfordring for mange. Det er om å gjøre å være sterk nok til å stå imot det. Noen har til og med bukket under. Hva mener du med det perfekte liv? Hvis det perfekte livet for deg er å leve et ikke materialistisk liv i nær kontakt med naturen, må det være helt i orden for de fleste. Det er ditt valg – og angår ikke samfunnet som sådann. Skulle ønske at flere kunne gjøre et slikt valg.

    2. bjørn Isachsen: jeg mener det perfekte liv for den som lever det! Det som er bra nok for en selv er perfekt i mine øyne! Leve det livet man selv er ute etter, ikke gi etter på grunn av samfunnets aksept om det ene eller andre. Vær deg selv det er «perfekt» nettop for deg! <3

    3. Kanskje jeg først og fremst reagerte på ordet perfekt. Hvem kan leve et perfekt liv? Jeg ville heller bruke å leve et godt liv for en selv. Og jeg tror ikke samfunnet vil motsette seg det så lenge det ikke går ut over andre. Jeg respekterer ditt valg fullt ut.

    4. bjørn Isachsen: ordet Perfekt mener jeg ikke et negativt ord i utgangspunktet det er bare alle meninger og fordommer rundt ordet som har gjort det negativt. Jeg skulle kanskje vært klarere på hva perfekt er for meg. For meg er perfekt, perfekt for en selv, syntes du selv at alt er som det skal og du er fornøyd med situasjonen så er det perfekt i mitt hodet. Det vil ikke si at det ikke inngår feil eller mangler det er bare at for meg så trenger jeg ikke at det skal være bedre og da er det perfekt for meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg