MØRKET <3

 

Det er allerede mørkt ute, jeg har nå gått om bord på toget mot Oslo og er klar for fire dager fri. Det er nesten helt stille på toget bortsett fra et par som snakker litt lavt for seg selv. Jeg sitter å ser ut vinduet… Jeg ser egentlig ingenting, annet enn omrisset av trærne som så fredelig viser sin skikkelse i mørket! I ny og ne farer vi gjennom tettsteder og byer, der hus og leiligheter syntes å være små lys i massevis. Vi kom fra mørket til en klar stjernehimmel. Det er utrolig fascinerende! Alt går så fort, men samtidig så sakte. Jeg kan kjenne toget bevege seg gjennom det norske landskapet med en enorm hastighet, men samtidig er det litt mer enn fem timer til jeg er hjemme. Det føles lenge.

 

 

 

 

Jeg lengter virkelig etter å få ligge i min egen seng, våkne opp i mitt fargerike rom. Der jeg kan kjenne den gode energien flyte godt rundt meg. Vakre friske nyplukkede blomster på nattbordet og en ny dag i vente.

Jeg tar meg selv i å fortsatt sitte å stirre ut av vinduet på toget ut i det svarte mørket. Det vakre svarte mørke. Jeg har så mange ganger lurt på hva som gjør at så mange av oss er mørkeredde. Er vi virkelig så avhengig av synet vårt at med en gang en pære ryker, eller det blir natt kommer redselen krypende. Spørsmålene som stilles om hva som skjuler seg i mørket, der vi ikke ser? Hva vi går glipp av på grunn av mørket? Dette er spørsmål som jeg har stilt meg selv flere ganger. Noen ganger fordi jeg er redd! Andre ganger fordi jeg er nysgjerrig… Mest av alt fordi jeg ser for meg området eller rommet på dagtid, og da kommer ingen av disse spørsmålene frem. Så snart det blir mørkt blir alt så annerledes, og spørsmålene begynner å dukke opp.

 

 

 

 

Natt

Nattens mørke

Hvil i fred kjære deg!

Du, som får oss til å stille rare spørsmål.

Mørke, mørke

Spenning, redsel… Hva mer?

Natt blir til dag

Men ikke enda…

Hvile, og vi skal hvile!

I nattens stille mørke.

Pust ut…

Og hvil, vi alle trenger det!

Så nyt det!

Takk nattens mørke.

Takk <3

Av Emeli Torvund

 

#Mørket #natten #spørsmål #nytdet #fridager #norge #tog #dikt #egenskrevet #pust #meg #goyourownway 

 

2 kommentarer
    1. Veldig vakkert bilde av deg 😉 Deler din oppfatning av mørket. Mørket kan være både venn eller fiende. For mange er det en fiende – på grunn av det ukjente som er der. Mørkeredsel. Uhyret under sengen. Mye fantasi er satt i gang på mørke barnerom…
      Samtidig er mørket fravær av lys – og ikke noe annet. Det er til å leve med. I din tekst betyr mørket hvile – det er noe virkelig godt, ja, det er noe alle trenger. Mørkets ro – i kontrast til dagens kjas om mas.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg