BØNDENE ER VÅRE HVERDAGSHELTER!!

 

 

 

Nå sitter jeg her midt i alt rotet… Realitetens time har kommet, jeg flytter! Det har liksom ikke slått meg før nå, det er rart, men deilig! Etter en opplevelse som dette sitter jeg igjen med veldig sterke meninger om at alle burde egentlig prøvd seg i landbruket! Det er ikke så bonderomantisk som folk flest skal ha det til. Det er livsverk som drives av ildsjeler landet rundt!

Et livsverk har ikke en normal arbeidsuke 37,5 time, det er noe man kan se langt etter i landbruket. Jeg vil vel tørre å påstå at det skjer så å si ALDRI. Det er så masse jobb som skal gjøres til en hver tid, og alt for lite folk.

Det er virkelig viktig å huske på alle sammen at om vi velger og sentralisere alt landbruket med enorme fjøs og gårder, vil også masse av vår tradisjon forsvinne! Det er hvert år mange tusen som går forbi Prestholt seter som gården jeg jobber for drifter. Det er hvert år folk som kommer for å kjøpe ost, og støtter driften av gammel norsk kultur og det er helt fantastisk, men det er ikke alle som gjør det!

Det som virkelig skremmer meg er barn som ønsker å smake, mens foreldre sier “nei, æsj sånt liker ikke du” Ungen får ikke en gang lov å smake. Rekker ungene de voksne i forkjøpet, og bryter ut “namm, dette var virkelig godt” Så kommer foreldrene allikevel med kommentaren “nei, det liker ikke du!”. Vi sier at det er viktig med egne meninger, og det er viktig å prøve nye ting, og bevare kultur, men det som har blitt en stygg uvane er at mange voksne dyrker nå barn til å ikke like, og ikke prøve, fordi de selv er skeptisk eller mangler kunnskap.

 

 

 

Det er forferdelig syntes jeg når jeg går på butikken og hører barn spør foreldrene sine “hvor kommer melka fra?” Det foreldrene svarer er “kjøledisken, eller Tine”. Jeg blir helt målløs! Det er ikke en gang jeg har opplevd dette, men opp til flere ganger. Noen av tilfellene så har jeg tatt meg den frihet og fortalt det barnet hvor melka faktisk kommer fra. Grunnen til at jeg bryr meg om dette er fordi det er vår neste generasjon som vil vokse opp uviten om hvor maten vår kommer fra, og hva man egentlig dytter i seg, og det syntes jeg er helt forferdelig! Jeg ønsker for alle barn at de skal få lov å vite sannheten… Hvorfor dyra, jorda og naturen er så viktig for oss. Jeg ønsker at de skal forstå at ødelegger vi det rundt oss vil vi til slutt bli dratt med i dragsuget vi også. Vi klarer oss ikke uten naturen!

Jeg anbefaler alle og ta en tur på en åpen gård, og lære om hvilken prosess som skal til for at vi skal kunne spise det vi spiser, drikke det vi drikker og leve som vi gjør. jeg må si, det er virkelig ikke en selvfølge, det er et privilegiet! 

I mine øyne er bonden en skikkelig hverdagshelt, de vier livet sitt for at vi… Ja, alle oss skal få mat og drikke på bordet, og det er på tide at vi og våre kjære politikere skjønner det også!!

Hver gang det blir bestemt at det skal kuttes i tilskuddsmidler vil flere og flere gårder til slutt gå konkurs, vi vil få færre og færre gårder som produserer råvarer til maten vi spiser, og det vil bli mindre norsk mat. Til slutt vil vi ende opp med å importere mer og mer mat fra utlandet. Kanskje maten vi får fra utlandet er billigere, men husk! Alt handler ikke om penger! Det viktigste av alt er vår egen helse, og tar vi ikke vare på den er det ikke så lenge vi trenger penger heller!!

Til slutt vil jeg bare si! Støtt det lokale, og dyrk våre hverdagshelter!!

En stor takk til alle Norges bønder for den fantastisk jobben dere gjør!

 HVA SKULLE VI GJORT UTEN DERE!!!

TAKK <3

 

#bonden #norge #gård #gårdsdrift #politikk #tavare #generasjon #barn #mat #historie #bevar #hverdagshelter #ildsjeler #takk

6 kommentarer
    1. Det er utrolig mye fjerne foreldre rundt om kring, som ikke lar barn få danne seg sin egen mening, men ligger i forkant hele veien… Og svarer for dem…

    2. Hadde lyst til å komme med en kommentar: Bæææææ!
      Er med i hyllesten! Bøndene i Norge gjør en kjempejobb, men hvem bryr seg? Faktisk er det noen som gjør det, heldigvis. Kommer ikke melka fra geita? Hva med sauemelk? Etter å ha vært i Afrika, har jeg smakt begge deler, men ikke i Norge! Her må vi nøye oss med H-melk fra Tine og Q som er uten fløte på (det hadde melka i min ungdom!)

    3. bjørn Isachsen: Når jeg hører voksene mennesker fortelle barna sine dette, blir jeg helt målløs og mister litt håpet. Denne hyllesten av våre bønder er alle bønder!

    4. Men har du smakt saue og geitemelk? (Regner med at du i alle fall har gjort det siste.) Geit er jo delikatesse i Afrika. Det burde det være i Norge også!
      Enig i at alle burde hatt et besøk på en gård – med dyr! Det er viktig å vite at melka ikke bare kommer fra Tine eller Q-meieriene, men fra et dyr på landet som beiter på ei eng med deilig gress! Møøøøøø

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg