TID FOR EVAKUERING!

 

Dagen var kommet, og vi hadde endelig fått klarsignal fra et av verdens beste sykehus i Bangkok at de var klare for å gjennomføre en evakuering. Det er virkelig helt absurd… Evakuere!! Jeg hadde virkelig aldri trodd at jeg noen gang skulle værer en del av en evakuering, i hvert fall ikke fordi vi skal flytte en pasient fra et sykehus til et annet, men slik ble det.

 

 

 

Rett før vi fikk melding om at ambulanse var på vei hadde jeg reist tilbake til hotellet for å hente håndbagasje til de som skulle fly med ambulanse fly. Da det bare var 15 min igjen til ambulansen ankom sykehuset sendte de melding…

Jeg satt da i lobbyen på hotellet for å hente ut bagasje. Tok håndbagasjen i hånda løp ut for å ta en taxi. Fikk med gestikulering og litt engelsk kommet frem til at taxi sjåføren måtte kjøre fort slik at jeg skulle rekke tilbake til sykehuset i tide. Han forsto hva jeg mente, og jeg må si jeg har aldri sett noen ligge så hardt på tuta før. Jeg kan ikke huske et eneste sekund uten at det hornet lagde lyd. Til gjengjeld ankom jeg sykehuset fortere enn jeg noen gang hadde håpet.

 

 

 

Avdelingen jeg skulle til lå 10 etasjer fra bakkeplan og midt på dagen var det ikke sjangs for å få plass i heisen så det var bare å starte å løpe. Når jeg endelig nådde 10 etasje kunne jeg ikke forså at jeg hadde klart å løpe alle de etasjene uten å kollapse. Det var varmt og ingen AC, jeg pusta så tungt at jeg er sikker på at det nesten kunne høres i hele etasjen. Jeg trillet kofferten fort bortover gangene inn på rommet og skjønte da at jeg hadde rukket det.

Gud for en lettelse! Bare noen minutter etter kom ambulanse personellet inn på rommet. Fantastiske folk! Helt unike! Det tok ikke lang tid fra de kom til vi var på vei ut. Gjennom de trange gangene. Mens vi trillet gjennom gangene så jeg alle de fjesene jeg hadde lært å “kjenne” i løpet av de siste dagene og de hilste på meg i det vi nærmest løp ut. Jeg kjente på en følelse som jeg aldri har kjent på før. Bare fordi vi hadde den gode forsikringen kunne vi evakuere deres lokale sykehus fordi det ikke var bra nok for oss. De måtte sitte igjen… Det var så leit å se alle de som ble igjen og kanskje aldri ville få den hjelpen de trengte, mens vi kunne bare evakuere til et av verdens beste sykehus.

Det er virkelig det jeg kaller absurd.

Da vi ankom hovedinngangen ble båren lastet inn i ambulansen og kjørt til flyplassen! Alt gikk smertefritt!

Takk for Norsk reiseforsikring, aldri undervurder den lille summen i måneden som kan redde livet ditt om du først er uheldig!

 

#reiseforsikring #reise #sykehus #utland #offentlig #offentligsykehus #vietnam #foto #evakuering #leit #rart #absurd #norge 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg