JULEBORDSESONGEN- ER DET SOSIALT AKSEPTERT Å IKKE DRIKKE?

Julebordsesongen er godt i gang. Jeg er selv med på galskapen, men det jeg virkelig lurer på er hva folk mener er poenget med et julebord? For meg er det å samles, spise god mat og kose seg. Det er det tydelig vis ikke for alle. Det virker som om folk er redd for at man ikke skal bli akseptert om man ikke drikker nok. Hva er egentlig nok? Hva betyr det når noen spør ”Er du i form?”. Jeg har tolket det som om at man blir spurt om man begynner og bli brisen/full. Drikker man ikke så kan man tydelig vis ikke komme i form…

 

 

Hva skal til for at et julebord er vellykket?

Hva skal til for at du har hatt en fin kveld? Jeg har jo forstått at ikke alle ser på dette på samme måte, men… Er det viktig å bli så sørpe drita at man ikke husker noe? Er det en vellykket kveld/natt da? Er det å være sammen med mennesker man liker, og ha en hyggelig fest, og drikke med måte? Er det, det som skal til?

Jeg blir personlig litt forvirra hva folk mener må til for at det skal være et vellykket julebord…

For meg er et vellykket julebord, en fest med folk jeg liker. En fest for å ringe jule inn. Drikke er helt fint, men jeg mener det er helt opp til hver enkelt om man ønsker å drikke eller ikke. Det er ikke majoriteten på festen som skal ”tvinge” noen til å drikke. Det er ene og alene ditt og mitt valg om man ønsker å feste med eller uten alkoholholdig drikke.

Jeg har jo forstått at alle er ikke helt enig med meg på dette. Det er helt i orden. Jeg begynner bare å lure på hva som er poenget med et julebord om ikke alle kan bestemme hva som er best for den selv?

Noen gruer seg kanskje i lange tider i forkant av julebordet fordi man ikke er så glad i alkohol. Velger man å være edru på julebordet så kommer alle de vante spørsmålene ”hvorfor drikker du ikke?” Et svar som ”jeg klarer fint å feste uten alkohol…” Det er ikke nok. Man får da kanskje et oppfølgingsspørsmål ”kjører du? Er det derfor du ikke drikker?” Er det sånn at man kjører, så får man gjerne i svar ”ååå… så dumt at ikke du kunne være med å feste skikkelig denne gangen” Da sitter man der. Kanskje gledet seg til julebord, men det blir ikke så hyggelig for det ikke er ” sosialt akseptert” å ikke drikke. Folk syntes kanskje synd på deg fordi du ikke ”kan” drikke, og velger da å ubevisst utestenge de som ikke drikker fra drikkeleker osv. Istedenfor å fylle koppen med brus eller noe annet å inkludere alle, men i virkeligheten han man selv valgt å kjøre fordi det går helt fint å feste uten alkohol og kjøre hjem.

 

 

 

Uavhengig av hva folk velger så… Aksepter det folk velger! Alle individuelle valg er bra! Det er IKKE opp til deg hva andre velger. Konsentrer deg om deg selv og dine valg og la andre være.

Ønsker alle en flott julebordsesong <3

Kjærlighet fra Nature Heart!

 

#julebord #fest #festligheter #norge #foto #photo #natur #dilemma #jul #sammenkomst 

2 kommentarer
    1. En problemstilling jeg kjenner igjen selv fra min egen ungdom. Det er tøft ikke å drikke, fordi de andre synes det er tøft å drikke. Kan virke som en selvmotsigelse. Er enig med din konklusjon. Respektere egne valg. Har dessverre dårlige erfaringer med folk som har drukket for mye. Derfor er jeg forsiktig selv!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg