VI MÅ LEGGE VEKK TELEFONEN!

 

Sist helg satt jeg å så et foredrag om millennial generasjonen. Det ble sagt at den starter med de som ble født i 1994, jeg selv er født i 1992 og kan skjenne meg igjen i mye av det som ble tatt opp. Blant annet ble det tatt opp en del om hva man føler når man har mobilen synlig og tilgjengelig hele tiden uavhengig av situasjon.

Jeg for min del er ikke noe glad i at telefonen ligger på bordet under eksempelvis en lunsj, eller at man konstant holder i mobilen når man er ute å går tur. Jeg føler det er helt greit og ta frem mobilen for å ta et bildet, men ikke for å være tilgjengelig hele tiden. Et av de poengene som ble tatt opp var hvordan det føles når man til en hver tid har fokus på mobilen, uansett om man har en samtale pågående med noen.

”Jeg føler meg oversett”

Jeg vil tro jeg ikke er den eneste! Vi alle ønsker å bli sett, hørt og føle at man er verdt noe!

Det ble også påpekt hvor lett påvirkelig vi er, der føler jeg meg skikkelig truffet. Er det sånn at jeg har lagt fra meg telefonen og en av de jeg sitter med tar frem telefonen blir jeg lett påvirket, og det har opp til flere ganger skjedd at jeg har tatt frem telefonen uten å egentlig tenke så mye over det.

Når jeg tenker på det nå, kommer følelsen av hvordan det er og sitte rundt et bord med folk som sitter på telefonen og det er faktisk ikke en god følelse. Uansett om man ”bare” skroller eller leser en mail eller noe annet så føler man seg skikkelig nedprioritert, eller ikke viktig.

Jeg har flere ganger tenkt på hvorfor det er sånn at man ikke bare kan legge fra seg mobilen når man tilbringer tid med andre mennesker. Vil man ikke få med seg hva som skjer der man faktisk er, eller er det viktigere å få med seg det som skjer alle andre steder?

 

 

Jeg tror oppriktig det er avhengighet og redsel. Man er redd for å gå glipp av noe. Man er redd for at det går for lang tid før man svarer, man er redd for at man ikke får med seg alle de morsomme nye meme’ne som har kommet den dagen. Jeg vet ikke alt hva folk er redd, stressa eller engstelig for, men det er skikkelig leit å vitne og til tider være en del av. Jeg for min del vil ikke bli en av de som ikke tar seg tid til å bare være i nuet med den som sitter rett ovenfor meg. Jeg ønsker å være tilstede, med sjel og kropp i det møtet som oppstår her og nå.

Jeg mener det er ikke mye som skal til for å endre dette, for at man skal kunne være og eksistere akkurat her og nå. Legg vekk telefonen, skru av notifikasjoner når det ikke er nødvendig å ha det på. Vær til stede for den du faktisk er sammen med… Alle de andre vennene som befinner seg andre steder kan vente til senere. Det er helt i orden, alle trenger ikke svar akkurat nå.

Jeg ønsker dere alle en fortsatt flott uke! Og… legg vekk telefonen og eksister litt i nuet! Jeg utfordrer deg! Bruk alle sansene dine og finn ut at du er helt fantastisk selv uten mobil! <3

Har du ikke sett foredragene jeg snakket om i starten av dette innlegget kan du sjekke de ut her Simon Sinek han er fantastisk!

 

Kjærlighet til dere alle!

 

Ønsker du å få daglige oppdateringer kan du følge meg på Facebook HER eller Instagram HER <3

 

#foredrag #inspirasjon #motivasjon #mobil #avhengighet #vane #redsel #venner #natur #foto #norge #oversett #tilstede 

4 kommentarer
    1. Tidens utfordring: Befri deg fra telefonen! Må innrømme at selv i min alder er jeg blir litt hekta på denne tingen jeg har med over alt. En utfordring for ung og gammel. Kunne skrevet mye om dette, men skal vi bli kjent med hverandre må telefonen bort. – Men den er grei å ha i bakhånd –

    2. Bra innlegg! Jeg helt enig at folk bør legge bort tlf mer. Jeg er nok en minoritet der, for er sikkert nesten ett år siden sist jeg var ute av huset med tlf. Jeg har aldri tlf med for tida når jeg er sosial, og har ikke smartlf. Likevel er jeg mye på sosiale medier hjemme. Men jeg er AV når jeg er med andre. Og synest det er en uting å se ned i tlf hele tiden når man er med andre (uten at det er god grunn). Det er rart at folk tom er i tlf i kassakøen, og når de går ute på gata- mange folk er ikke tilstede der de er..

      1. Tusen takk! Takk for en skikkelig kommentar! En skikkelig klapp på skulderen til deg som har lagt telefonen helt vekk. Det er virkelig et steg jeg tror mange ville hat problemer med! At folk ikke er tilstede der de er er veldig leit å se. Det virker som om det er mye mer viktig å se hva alle andre holder på med hele tiden, men glemmer helt vekk hva de selv holder på med og hva som er viktig for de her og nå! Klem!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg